onsdag 24. september 2008

Ta vare på din beste venn....





I helga var eg og Ted og konkurrerte i Bergen.
I den forbindelse kom eg i kontakt med Aqua Dog i Bergen som drive med førebyggjande behandling og rekreasjon hos hund. Ted fekk prøve seg på eit massasjegolv etter at han var ferdig og gå løp. Han låg nesten og sov så godt likte han det.
Eg har i mange år drive med sprangridning, og i hestmiljøet verkar dei å være mykje flinkare både til å lære hestane å hoppe riktig utan for stor belastning, og å varme opp og gå ned hesten etter aktivitet.
Eg huskar at før kvar time med bakkearbeid, så vart hestane varma i alle fall 15-20 min i skritt først, deretter forsiktig trav og så over i gallop. Kanskje etter ca 40-45 min så begynte vi forsiktig å hoppe med hestane.
Det kunne vore kjekt å få nkon i hesteverden til å fortelle hundefolk kor viktig det er å ta vare på og forebyggje kroppen til hunden. Det er utruleg mange som berre tar hunden ut av bilen og vips så er dei i gong med agility.
Å gå agility med kalde musklar og lite blodsirkulasjon kan være veldig farleg. Det er ikkje sikkert du ser skadane på hunden din i dag, men på lang sikt så er eg overbevist om at det korter ned på levetida til hunden.
Ein annan ting ein skal tenkje på er at hundane ofte har ein stor smerteterskel, det er ikkje alltid ein veit kor ille det er før ein har vore hos dyrlegen å sjekke det ut.
Så min klare bodskap er at varm hunden godt opp og ikkje berre putte hunden i bilen etter konkurranse eller trening.

2 kommentarer:

Simen sa...

KJEMPEgøy å handle Ted i dag! Det gav et skikkelig kick, kjente jeg fikk lyst til både Ted og det å holde på med agility. Jeg er solgt! :)

Anonym sa...

Kjære Bodil!
Nå traff du meg mitt i hjertet med tankene dine! Jeg brenner for at folk skal bli mer oppmerksom på nettopp dette og viktigheten rundt rett belastning (varme opp før jaktprøver f.eks - eller bruke Back on Track! Kjempe bra varmedekken til hund - Canis har beg. å selge dem, alt. har Aquadog dem), skader som ikke blir behandlet for "hunden ser ikke ut til å ha tatt skade" - der det ender med forkalkninger, stivhet, store smerter som hunden kamuflerer osv. osv. Forferdelig trist! Jeg går massasje, streching og rehabiliteringsutdannelse (jepp jepp - i tillegg til trenerutd. du holder ;o)) på hund, og det er dessverre mange hunder der ute som er stive og støle, skader i nakker, ledd, rygg, hofte, sete og mange andre steder...Tenk; "bare" et rykk i halsbåndet kan gi store nakkesmerter for hunden, wiplash og andre forferdelig smertefulle skader. Trist å måtte si det, men det er dessverre ikke så mange som tenker på det....derfor blir jeg så glad når jeg leser innlegget ditt og ser de nydelige bildene du har tatt av din flotte familie! Heia Bodil! Stå på og spre budskapet, jeg knar med glede på Ted'n for deg ;o)
STOR klem fra med-hundevenn-som-også-setter-hundens-helse-høyt :o)
P.S: Zanto og jeg hadde tenkt til å dra og se på konkur. den helgen - regnet med du og Ted'n var der, pluss at jeg kjenner godt en av Aquadog'erne - men det skar seg for oss dessverre. Vi kommer og heier neste gang ;o)